Co czytać w 2024 roku

Przyszła mi do głowy ostatnio taka myśl, że wydawnictwa mogłyby się na rok wstrzymać z kolejnymi publikacjami - wtedy może nadrobiłabym większość zaległości. Ale oczywiście byłoby to coś niesłychanego i bardzo niepokojącego. Show must go on, machina wydawnicza musi się kręcić. Więc mimo tego, że na półkach wołają do mnie książki nieprzeczytane od miesięcy, a nawet lat, to czekam na tegoroczne nowości. I z tego, co już wiadomo z informacji, jakich udzielają wydawnictwa, wynotowałam sobie te książki, które ciekawią mnie najbardziej:


  • Biografia Anny Wintour, która miała premierę kilka dni temu, nakładem wydawnictwa Marginesy,
  • Las birnamski - nowa powieść Eleanor Catton (Wyd. Literackie) - ze wstydem przyznaję, że nadal nie przeczytałam Wszystkiego, co lśni, to jedna z moich najdłuższych półkowniczek,
  • Głód Jamal Ouariachi - Wyd. Relacja - ta powieść też wychodzi już w styczniu,
  • Sen o drzewie Mai Lunde (Wyd. Literackie) - ostatnia część tetralogii klimatycznej zapowiadana jest na jesień,
  • Oscarowe wojny - reportaż o Hollywood mają w lutym w planach wydać Marginesy,
  • Prophet Song - laureatka ubiegłorocznego Bookera również jest w planach wydawniczych Marginesów, z kolei Kolonia Audrey Magee Poznańskiego; liczę na to, że wydane zostaną u nas również inne z zeszłorocznych nominatek do tej nagrody (The Bee Sting - prawa do tej powieści ponoć kupiły Filtry),
  • The Wager: A Tale of Shipwreck, Mutiny and Murder (W.A.B.) - nowa publikacja Davida Granna, znanego m.in. z Zaginionego miasta Z czy Czasu krwawego księżyca,
  • Bardzo czekam na The House of Doors Tan Twan Eng (Wyd. Poznańskie),
  • a w serii Zrozum Wydawnictwo Poznańskie zapowiada publikację Jeffreya Liebermana, autora Czarnej owcy medycyny - tym razem stricte o schizofrenii,
  • także Poznańskie zapowiada tłumaczenie Unwell Women o leczeniu kobiet na przestrzeni wieków,
  • a jak już mowa o medycynie, to bardzo jestem ciekawa książki Zmącony obraz. Leki psychotropowe i epidemia chorób psychicznych w Ameryce Roberta Whitakera (Czarne),
  • Into the Silence - to o George’u Mallorym i jego wyprawach na Mount Everest (Agora),
  • Sieroty z Davenport (Wyd. ArtRage) - spadochroniarka z ubiegłego roku, mam nadzieję, że w tym roku w końcu uda się ją wydać,
  • także ArtRage ma w planach wydanie powieści Echeverris Martina Caparrosa - Argentyńczyka znanego nam z monumentalnych reportaży, 
  • Wielki skok Grupy Lazarus o północnokoreańskich hakerach to kolejny zapowiadający się bombowo reportaż Szczelin, 
  • Atlas sztucznej inteligencji Kate Crawford zwrócił już moją uwagę na Goodreads, planuje go wydać Bo.wiem,
  • Chachary. Ludowa historia Górnego Śląska (Krytyka Polityczna) - nareszcie, tyle tylko powiem,
  • Wielki świat Pierre Lemaitre (Wyd. Albatros) - nowa powieść tego autora, nowy cykl o powojennej Francji; wydawnictwo Albatros na swoje 30-lecie odgrażało się, że szykuje wyjątkowe pozycje, i faktycznie tak jest - wynotowałam jeszcze kilka innych powieści nakładem Albatrosa:
  • Gdzie śpiewają góry Nguyễn Phan Quế Mai,
  • Na zawsze Manderley. Życie Daphne du Maurier Tatiana de Rosnay - no, to dopiero będzie cymesik,
  • Madame Matisse Sophie Haydock (nowa powieść autorki Czterech muz),
  • Niewolnica wolności Ildefonso Falcone. 

Poza tym nie widziałam w zapowiedziach, ale mam szczerą nadzieję, że pokażą się u nas tłumaczenia nowej powieści Abrahama Verghese (The Covenant of Water) oraz najnowszej książki Naomi Klein Doppelganger. Zainteresował mnie też reportaż Powerty, by America Matthew Desmonda oraz The Art Thief Michaela Finkela.

Komentarze

instagram @dzienpozniej

Copyright © Dzień później