Manuskrypt z Grobu Świętego
Sama nie wiem, co sądzić o tej książce - niby to
takie czytadło, typowy przedstawiciel gatunku a la kod Leonarda da
Vinci, czyli: naukowiec dokonuje odkrycia, które może zagrozić całemu
chrześcijaństwu, w związku z czym Kościół czyni usilne wysiłki, żeby
zapobiec ujawnieniu faktów, a tym samym utrzymać status quo. Z reguły, w
takich książkach okazuje się, że to niby rewolucyjne odkrycie wcale nie
jest aż tak rewolucyjne i ja zawsze zastanawiam się w czym problem,
nawet, gdyby to była prawda. Co z tego, nawet gdyby Jezus miał żonę?
Albo rodzeństwo. Jednak, z drugiej strony, prawdą jest, że Kościół to
taka instytucja, która broni się przed wszelkimi nowościami,
innowacjami, ostrożnie podchodzi do odkryć (nawet autentycznych), które
mogłyby rzucić nowe światło na to, co wydarzyło się 2000 lat temu -
ponieważ każde takie odkrycie może podkopać jakiś dogmat, który utrwalił
się w strukturach chrześcijaństwa i stanowi kanon wiary, choć, gdyby
przyjrzeć mu się uważniej, okazałoby się niejednokrotnie, że ów dogmat
nie ma nic wspólnego z wiarą, ale raczej z władzą, jaką Kościół pragnie
mieć nad swoimi duszyczkami. O tym właśnie jest ta książka: że religia
chrześcijańska powstała na bazie relacji napisanych kilkadziesiąt lat po
Chrystusie, więc z pewnością są to doniesienia niepełne i już
przekształcone, częściowo należące bardziej do świata baśni i mitów - a
wierzący traktują je jak fakty historyczne - i stąd mnóstwo
nieporozumień. Nie znaczy to jednak, że należy porzucić wiarę:
bohaterowie książki podkreślają, że są głęboko wierzący i bynajmniej nie
mają zamiaru czynić krzywdy Kościołowi. Zakończenie powieści jest nawet
dość zaskakujące, choć z drugiej strony - wcale logiczne - dlaczego
właściwie dotąd tak nie uczyniono - pomyślałam sobie. Ale
nieprawdopodobieństwo takiego wydarzenia w Kościele zamyka klamrą to, o
czym pisze Neirynck: jakkolwiek logiczne by to było, Kościół nigdy nie
zrezygnuje ze swojej władzy i pozycji, jaką posiada na świecie.
Autor
Manuskryptu - Jacques Neirynck - jest szwajcarskim profesorem, autorem
dzieł naukowych, stąd chyba język, w jakim napisana jest powieść też nie
należy do najłatwiejszych (co jest zaletą, nie wadą powieści),
momentami przypomina raczej rozważania teologiczne i filozoficzne, jak
we fragmencie poniżej:
Każde odkrycie jest przezwyciężonym sprzeciwem, powinien pan o tym wiedzieć. Pan pragnął potwierdzić wiarygodność Jezusa cudownego, a odkrył pan Jezusa historycznego, o którym niewiele wiedziano. (...) Czy zna pan definicję prawdy, jaką przedstawił Ignacy Loyola? - Nie, odparł Theo, ale mogę ją sobie wyobrazić - Cytuję z pamięci: Aby dojść do prawdy we wszystkim powinniśmy być zawsze gotowi, by wierzyć, że czarne jest to, co nam wydaje się białe, jeżeli hierarchiczny Kościół tak to definiuje". CZy wyobraża pan sobie nawet przez chwilę Jezusa wypowiadającego takie słowa? - Nie - przyznał Theo - to absolutnie niemożliwe - To znaczy, że ma pan całkowicie czysty obraz Jezusa, nawet jeśli stworzył go pan na podstawie tekstów, które nie są dokumentami historycznymi. (...) To Piłat relatywizuje prawdę, mówiąc: "Cóż to jest prawda?" Prawda bowiem jest kłopotliwa, upokarza możnych, oświeca uciśnionych. Nie ma władzy w jasności.
Gdyby
odrzucić wątek sensacyjny można by z tej powieści wyciągnąć wcale
ciekawe wnioski, na temat religii, wiary, a także problemów związanych z
przemijaniem. Co nie zmienia faktu, że Manuskrypt, choć
na pewno mądrzejszy niż "Kod Leonardo da Vinci" - jest lekturą raczej na
wiosenne popołudnie, niż powieścią z głębszym dnem. Wpadł w moje ręce
przypadkiem i nie mam jakoś potrzeby kontynuować tego wątku.
Komentarze
Prześlij komentarz