Pytania z Zacisza biblioteki

Zbyszek na swoim blogu postawił kilka pytań dla "ochotników". Ponieważ nad odpowiedziami nie musiałam długo myśleć, oto i one:
1. Jaka jest Twoja ulubiona książka z dzieciństwa?
Malutka czarownica Otfrieda Preusslera.
2. Jaka książka non-fiction zrobiła na Tobie największe wrażenie?
Wszystko za Everest Jona Krakauera. A ostatnio Światu nie mamy czego zazdrościć Barbary Demick.

3. Jakie 3 książki zabrałbyś/-łabyś ze sobą na bezludną wyspę?
Jak się tak zastanawiam, to podręcznik survivalu, Grę o tron i Biblię - bo tę ostatnią można czytać w nieskończoność.

4. Jakie pytanie zadałbyś/łabyś swojemu ulubionemu pisarzowi?
Zapytałabym George R.R. Martina czy planuje uśmiercanie swoich bohaterów, czy jest to "zbrodnia w afekcie".

5. Co sądzisz o e-bookach i audiobookach?
Jeśli chodzi o e-booki to uwielbiam: to fantastyczny pomysł, przekonałam się do niego natychmiast po zakupie czytnika. To taka sama książka, jak książka drukowana, tylko trochę odmiennie się ją czyta. Zupełnie nie rozumiem ludzi, którzy się odżegnują od e-booków, widząc w nich zło wcielone i zagrożenie dla tradycyjnych książek. Co do audiobooków natomiast jestem sceptyczna: to świetny wynalazek dla osób zabieganych, zapracowanych, bo umożliwia wykorzystanie tych ostatnich wolnych skrawków czasu; gdyby nie audiobooki wiele osób w ogóle nie miałoby styczności z literaturą. Ale umówmy się - audiobook nie ma już wiele wspólnego z czytaniem. Osobiście nie przepadam, to nie dla mnie.

6. Czy lubisz kryminały i fantastykę i dlaczego tak lub nie?
Lubię dobre kryminały, choć ten rodzaj literatury czytam od niedawna. Kryminał to po prostu świetna rozrywka. Fantastyki nie lubię (przy czym rozróżniam fantastykę od fantasy), mało która kobieta ją lubi. Nie rozumiem wrzucania kryminałów i fantastyki do jednego worka.

7. Czy uważasz, że praca tłumacza jest tak samo ważna jak pisarza? Jacy tłumacze i jakie ich tłumaczenia są według ciebie najlepsze?
Tak tłumacz jest ważny, choć też zależy w jakiej książce. Podziwiałam na przykład tłumacza Harry Pottera, bo wymyślenie określeń na tyle nowych wyrazów miało niewiele wspólnego z tłumaczeniem, a więcej z własną pracą twórczą. Nie zrównywałabym jednak tłumacza z pisarzem. 

8. Czy zdarza ci się nie pamiętać treści przeczytanej książki?
Tak zdarza się, nie można pamiętać wszystkiego. Zresztą na ogół pamiętam tylko bardzo ogólnie o czym była książka, a nie pamiętam detali. Zdarzyło mi się też zapomnieć, że w ogóle daną książkę czytałam. Widać nie było w niej nic godnego zapamiętania.

9. Które książki są według ciebie przereklamowane?
Zmierzch, Zmierzch i jeszcze raz Zmierzch - to najgorsza książka jaką czytałam, pospołu z twórczością pani Kalicińskiej, która też jest przereklamowana. Zresztą zauważam że ostatnio wiele książek to tylko marketingowy sztafaż. W Polsce przereklamowane są też książki podróżnicze - w istocie przeciętne, a obwoływane arcydziełami. Wystarczy kilka anegdot i zdjęć i bestseller gotowy. Przykład: Gaumardźos! Opowieści z Gruzji.

10. Jaki jest Twój ulubiony cytat pochodzący z książki, którą kiedyś przeczytałeś?
Mam wiele ulubionych cytatów, ale nie znam ich na pamięć.

11. Czy masz listę 20 swoich ulubionych książek i czy już ją podałeś  TUTAJ?
Oczywiście, że mam swoje ulubione książki, jak każdy mól książkowy. Nie wiem czy akurat 20, ale żadnej listy nie publikowałam. Osobiście uważam, że tworzenie kolejnych list książek, które "musisz przeczytać", "top wszechczasów", najlepszych pisarzy, etc., mija się z celem. Każdy ma swoje upodobania i jeśli nie mam ochoty czegoś przeczytać, to nie przeczytam, choćby książka zdobyła wszelkie możliwe nagrody świata. Poza tym cały czas pojawiają się nowe nazwiska, nowe "przeboje książkowe", a niektóre "arcydzieła" zwyczajnie nie wytrzymują próby czasu.
Pozdrawiam!

Komentarze

instagram @dzienpozniej

Copyright © Dzień później