W komnatach Wolf Hall

W komnatach Wolf Hall to laureatka nagrody Man Booker Prize w 2009 roku, powieść historyczna z epoki Tudorów. Głównym jej bohaterem nie jest jednak ani Henryk VIII, ani jego żony, ale Tomasz Cromwell, jedna z najbardziej wpływowych postaci swoich czasów. Niestety, nie mogę zgodzić się z peanami na temat tej powieści: z trudem udało mi się dobrnąć do jej końca (a jestem wielbicielką powieści historycznych), gdybym nie znała tła historycznego, trudno byłoby mi zorientować się, o co tak naprawdę chodzi. Ze stron powieści nie wynika jaką postacią był Tomasz Cromwell: jakie miał poglądy, po czyjej stał stronie - trudno mi było wyrobić sobie jakąkolwiek opinię, czy jest to postać pozytywna, czy też nie. Denerwował mnie zawiły język powieści - być może to kwestia tłumaczenia - gdzie dialogi były na ogół nieopisane i kto jest autorem wypowiedzi trzeba było orientować się z kontekstu. Poza tym wiele scen było moim zdaniem zbędnych i nic nie wnoszących, tak jak szczegółowy opis procesu rzekomej wieszczki Elizy.

Wydaje mi się, że aby docenić tę powieść trzeba być wielbicielem i znawcą epoki - bez znajomości realiów i postaci historycznych, łatwo można się w niej zagubić. Mnie Wolf Hall nie zachwyciła. No i dlaczego Wolf Hall? Wolf Hall był rodową siedzibą Seymourów, ale nie tam toczy się akcja powieści, Seymourowie nie należą nawet do szczególnie ważnych postaci, Jane Seymour wkracza na scenę dopiero później, czego już akcja książki nie obejmuje...

W międzyczasie na tapetę wzięłam powieści tudorowskie Philippy Gregory: Kochanice króla, Błazen królowej i Kochanek dziewicy oraz powieść o Katarzynie Aragońskiej - i powieści te przypadły mi o wiele bardziej do gustu. O wiele łatwiej strawne, wciągające, nie silące się na wyrafinowany język, a jednak doskonale oddające klimat epoki i dylematy, jakich doświadczały - przede wszystkim - kobiety, będące bohaterkami tych powieści.

Hilary Mantel W komnatach Wolf Hall, Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice 2010

Komentarze

instagram @dzienpozniej

Copyright © Dzień później