Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet

Nie miałam w planach czytania tej książki, bo nie jestem wielką fanką kryminałów, raczej nie kieruję się też w czytaniu książek modą i mało zwracam uwagi na to, co aktualnie jest na listach bestsellerów. Ale, że, jak już pisałam wpadła mi ta pozycja w ręce w bibliotece, pomyślałam, że szkoda nie wziąć...

Z początku niezbyt mi się podobało - akcja rozkręca się mozolnie, autor częstuje nas średnio interesującymi faktami z pogranicza reportażu na tematy polityczne, gospodarcze, świata finansjery. Poznajemy również życiorysy głównych bohaterów - moim zdaniem jednak umieszczanie tych detali na początku książki jest dość niefortunnym zabiegiem, ponieważ nie są one wplecione w główny wątek, na podjęcie którego czytelnik ciągle czeka. Wątek kryminalny, czyli clue pojawia się po ok. 100 stronach, niczym bomba z opóźnionym zapłonem. Tak naprawdę książka rozkręca się gdzieś w połowie i wtedy faktycznie trudno się od niej oderwać, choć główny wątek kryminalny jest mocno makabryczny i był dla mnie trudny do strawienia. Bo makabryczny nie znaczy niestety, że nierealny. W ogóle stwierdzam, że mocną stroną powieści jest właśnie jej realność - czytając Larssona miałam chwilami wrażenie, że czytam relację z tego, co się naprawdę wydarzyło. Również główni bohaterowie są postaciami "z krwi i kości", charakterystycznymi i budzącymi określone emocje. W sagach rodzinnych często się można pogubić, ale u Larssona nam to nie grozi, tak czytelnie są nakreślone postaci. I last but not least, bardzo ciekawa jest wielowątkowość tej powieści, w której znajdujemy i mroczny thriller, i sensację polityczno-gospodarczą, i powieść obyczajową z wątkiem społecznym (przemoc wobet kobiet) - a to wszystko bardzo zgrabnie się ze sobą splata.

Podsumowując, w przypadku Mężczyzn, zgadzam się w pełni z cytowaną na okładce opinią The Times'a:
Cały ten szum jest w pełni uzasadniony (...). W książce świetne jest wszystko - bohater, fabuła, atmosfera.
To naprawdę świetna proza, a w swojej klasie (jednak przede wszystkim to kryminał) wręcz perełka.

Stieg Larsson, Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet, Wyd. Jacek Santorski & Co, Warszawa 2008

Komentarze

instagram @dzienpozniej

Copyright © Dzień później